Preview

Journal of Siberian Medical Sciences

Advanced search

COMPARATIVE ANALYSIS OF PHENOMENA OF ETHNIC TOLERANCE AND ETHNOCULTURAL ASSERTIVENESS IN THE CONTEXT OF MODERN PEDAGOGICAL EDUCATION

Abstract

The comparative analysis of phenomena of ethnic tolerance and ethnocultural assertiveness in the context of modern pedagogical education is presented in article. The concept «assertiveness» is considered as key concept of constructive communication. Unlike tolerance it means the ability of the person not to depend on external influences and estimations, and to regulate independently the own behavior and to be responsible for it. The mechanism of formation of ethnocultural assertiveness opens great opportunities for improvement of processes of cross-cultural and international communication. Education of the assertive person capable to synthesize individual ethnic, and global national and cultural features expediently is the basis for the content of ethnocultural education, being guided by the «friend-or-foe» principle. In case of existence of ethnocultural assertiveness everyone will have an opportunity to declare the rights without prejudice the interests of the others.

About the Author

T. N. Kondratyeva
SBEI HPE «Novosibirsk State Medical University of Ministry of Health»
Russian Federation


References

1. Андриенко Е. В. Педагогический профессионализм : монография / Е. В. Андриенко. - Новосибирск, 2011. - 188 с.

2. Андриенко Е. В. Социальная психология / Е. В. Андриенко. - М. : «Академия», 2012. - 263 с.

3. Даль В. И. Толковый словарь живого великорусского языка : II издание (1880-1882) / В. И. Даль. - М. : Рус. яз. - Медиа, 2003.

4. Дмитриев Г. Д. Многокультурное образование / Г. Д. Дмитриев. - М. : Народное образование, 1999.

5. Кондратьева Т. Н. Изучение этнопедагогики и этнопсихологии в системе современного педагогического образования / Т. Н. Кондратьева // Педагогический профессионализм в образовании : материалы X Международной научно-практической конф. (г. Новосибирск, 19-20 февраля 2014 г.) / Под науч. ред. Е. В. Андриенко ; Мин-во образования и науки РФ, Новосиб. гос. пед. ун-т. - Новосибирск : Изд-во НГПУ, 2014. - С. 40-44.

6. Кондратьева Т. Н. Профессиональная карьера в образовании : учебно-методическое пособие / Т. Н. Кондратьева ; Мин-во образования и науки РФ, Новосиб. гос. пед. ун-т. - Новосибирск : Изд-во НГПУ, 2014. - 148 с.

7. Кондратьева Т. Н. Формирование этнокультурной компетентности учащихся в условиях реформирования современной системы образования / Т. Н. Кондратьева // Педагогический профессионализм в образовании : материалы IX Международной научно-практической конф., посвященной 120-летию со дня основания г. Новосибирска (21-22 февраля 2013 г., г. Новосибирск) : в 2 ч. / Под науч. ред. Е. В. Андриенко. - Новосибирск : Изд-во НГПУ, 2013. - Ч. 1. - С. 56-60.

8. Крысько В. Г. Этническая психология : учебное пособие для студ. учреждений высшего проф. образования / В. Г. Крысько. - 6-е изд., стер. - М. : Издательский центр «Академия». - 320 с.

9. Мид Дж. Г. Избранное : сб. переводов / Г. Дж. Мид ; ИНИОН. Центр социал. научно-информ. исследований. Отд. социологии и социальной психологии ; сост. и пер. В. Г. Николаев ; отв. ред. Д. В. Ефременко. - М., 2009. - 290 с. (Сер. : Теория и история социологии).

10. Палаткина Г. В. Мультикультурное образование в полиэтническом регионе : монография / Г. В. Палаткина. - Астрахань : Изд-во АГПУ, 2001. - 196 с.

11. Семашко M. A. Развитие термина «толерантность» в гуманитарных науках / М. А. Семашко // Электронный научно-педагогический журнал. - 2007, окт.

12. Энциклопедический словарь / Под ред. И. Е. Андреевского, К. К. Арсеньева, О. О. Петрушевского ; издатели Ф. А. Брокгауз (Лейпциг), И. А. Ефрон (СПб.). - СПб. (1890-1907).

13. Banks J. Teaching strategies for ethic studies / J. Banks. - 6th ed. - Boston : Allyn & Bacon, 2011.


Review

For citations:


Kondratyeva T.N. COMPARATIVE ANALYSIS OF PHENOMENA OF ETHNIC TOLERANCE AND ETHNOCULTURAL ASSERTIVENESS IN THE CONTEXT OF MODERN PEDAGOGICAL EDUCATION. Journal of Siberian Medical Sciences. 2015;(4):5.

Views: 182


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2542-1174 (Print)