Preview

Journal of Siberian Medical Sciences

Advanced search

INTERRELATION OF STUDY MOTIVATION WITH INTELLIGENCE AND ACADEMIC PROGRESS AT 15-17-YEAR-OLD TEENAGERS WITH DIFFERENT LEVEL OF THE ACADEMIC WORKLOAD

Abstract

Purpose : to study interrelation of study motivation with intelligence and academic progress at teenagers with different level of academic workload. Materials and methods . Examination of 1090 (560 girls and 530 boys) 15-17-year-old teenagers of Novosibirsk was conducted. The complex of inspection included testing with usage of Raven Progressive Matrices. Results and discussion . The assessment of motivations of teenagers, measurement of level of intellectual development is necessary point of clinical and psychological practice in medicine and pedagogics in connection with diagnostics of disturbances and justification of training programs.

About the Authors

E. P. Timofeeva
SBEI HPE «Novosibirsk State Medical University» of Ministry of Health
Russian Federation


T. I. Ryabichenko
SBEI HPE «Novosibirsk State Medical University» of Ministry of Health; FSBSE «Scientific research institute of clinical and experimental medicine»
Russian Federation


G. A. Skosyreva
FSBSE «Scientific research institute of clinical and experimental medicine»
Russian Federation


T. V. Kartseva
SBEI HPE «Novosibirsk State Medical University» of Ministry of Health
Russian Federation


References

1. Андреева А. Д. Сравнительное изучение мотивов учения современных школьников и их сверстников 50-60-х годов. Формирование личности в онтогенезе / А. Д. Андреева // Сб. науч. тр. - М. : АПН СССР, 1991. - С. 62-73.

2. Ахметова О. А. Возрастные изменения личностных черт у подростков : обзор литературы / О. А. Ахметова, Е. Р. Слободская // Культурно-историческая психология. - 2013. - № 4. - С. 36-44.

3. Slobodskaya H. R. Development and Validation of the Inventory of Child Individual Differences - Short Version in Two Slavic Countries / H. R. Slobodskaya, M. Zupan?i? // Studia Psychologica. - 2010. - Vol. 52 (1). - Р. 23-39.

4. Тестовая методика для определения интеллектуального потенциала у детей и подростков: стандартизация и практическая апробация : пособие для врачей и медицинских психологов [Электронный ресурс] / Т. В. Чередникова [и др.]. - СПб., 2008. - 31 с. - Режим доступа : (http://www.psychometrica.ru/index.php?hid=50&met_info=200). - Дата обращения : 10.11.2015.

5. Смирнов А. В. Повышение мотивации учебной деятельности к дисциплинам естественнонаучного и математического цикла. Теория и практика измерения латентных переменных в образовании / А. В. Смирнов. - Славянск-на-Кубани : ИЦ СГПИ, 2007. - С. 235-237.

6. Александрова Л. А. Субъективная витальность как составляющая личностного потенциала / Л. А. Александрова // В кн. : Личностный потенциал : структура и диагностика / Под ред. Д. А. Леонтьева. - М. : Смысл, 2011. - С. 382-403.

7. Алешина Ю. Е. Изучение учебной мотивации подростков и старших школьников : история вопроса / Ю. Е. Алешина, А. С. Волович // Психология и школа. - 2009. - № 4. - С. 64-70.

8. Воронкова И. В. Особенности учебной мотивации и интеллектуального развития старших подростков, обучающихся в разных дидактических системах / И. В. Воронкова // Психологическая наука и образование. - 2003. - № 4. - С. 80-88.

9. Гордеева Т. О. Мотивы учебной деятельности учащихся средних и старших классов современной массовой школы / Т. О. Гордеева // Психология обучения. - 2010. - № 6. - С. 17-32.

10. Гордеева Т. О. Мотивационные предпосылки одаренности : от модели Дж. Рензулли к интегративной модели мотивации [Электронный ресурс] / Т. О. Гордеева // Психологические исследования : электронный научный журн. - 2011. - № 1 (15). - Режим доступа : (http://psystudy.ru). - Дата обращения : 10.11.2015.

11. Гордеева Т. О. Вклад личностного потенциала в академические достижения / Т. О. Гордеева, Д. А. Леонтьев, Е. Н. Осин // Личностный потенциал : структура и диагностика / Под ред. Д. А. Леонтьева. - М. : Смысл, 2011. - С. 642-667.

12. Гордеева Т. О. Внутренние источники настойчивости и ее роль в успешности учебной деятельности / Т. О. Гордеева, О. А. Сычев // Психология образования. - 2012. - № 1. - С. 33-48.

13. Гордеева Т. О. Внутренняя и внешняя учебная мотивация студентов: ее источники и влияние на психологическое благополучие / Т. О. Гордеева, О. А. Сычев, Е. Н. Осин // Вопр. психологии. - 2013. - № 1. - С. 35-45.

14. Deci E. L. Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life’s domains / E. L. Deci, R. M. Ryan // Canadian Psychology. - 2008а. - N 49. - Р. 14-23.

15. Deci E. L. Self-determination theory : A macrotheory of human motivation, development and health / E. L. Deci, R. M. Ryan // Canadian Psychology. - 2008b. - N 49. - Р. 182-185.

16. Duckworth A. L. What No child left behind leaves behind : the roles of IQ and self-control in predicting standardized achievement test scores and report card grades / A. L. Duckworth, P. D. Quinn, E. Tsykayama // Journal of Educational Psychology. - 2011. - N 1. - Р. 1-13.

17. Role of test motivation in intelligence testing / A. L. Duckworth [et al.] // Proceedings of the National Academy of Sciences. - 2011. - Vol. 108 (19). - Р. 7716-7720.


Review

For citations:


Timofeeva E.P., Ryabichenko T.I., Skosyreva G.A., Kartseva T.V. INTERRELATION OF STUDY MOTIVATION WITH INTELLIGENCE AND ACADEMIC PROGRESS AT 15-17-YEAR-OLD TEENAGERS WITH DIFFERENT LEVEL OF THE ACADEMIC WORKLOAD. Journal of Siberian Medical Sciences. 2015;(6):4.

Views: 156


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2542-1174 (Print)