Preview

Journal of Siberian Medical Sciences

Advanced search

IMPROVEMENT OF QUALITY OF EDUCATIONAL PROCESS IN POSTDEGREE EDUCATION ON THE EXAMPLE OF SURGERY

Abstract

The survey of interns and interns of the first year of training was conducted by means of the questionnaire developed by staff of the chair. Results of questioning showed that 76% of respondents feel appreciable gaps in the previous knowledge. All respondents are satisfied with quality of lectures, they registered their informational content, availability, pithiness, present, clinical examples, presentation, accurate structure, interactivity. The best and the least successful lectures were named. On the basis of results the chair developed the plan of improvement of quality of the lecture course.

About the Authors

V. A. Lazarenko
SBEI HPE «Kursk State Medical University» of Ministry of Health
Russian Federation


G. A. Bondarev
SBEI HPE «Kursk State Medical University» of Ministry of Health
Russian Federation


N. N. Grigoriev
SBEI HPE «Kursk State Medical University» of Ministry of Health
Russian Federation


I. A. Monovtsov
SBEI HPE «Kursk State Medical University» of Ministry of Health
Russian Federation


E. A. Bobrovskaya
SBEI HPE «Kursk State Medical University» of Ministry of Health
Russian Federation


M. V. Yakovleva
SBEI HPE «Kursk State Medical University» of Ministry of Health
Russian Federation


K. V. Kononenko
SBEI HPE «Kursk State Medical University» of Ministry of Health
Russian Federation


References

1. Гетман Н. А. Условия развития психолого-педагогической компетентности преподавателя медицинского вуза / Н. А. Гетман // Педагогическое образование в России. - 2012. - № 2. - С. 1-4.

2. Дианкина М. С. Профессионализм преподавателя высшей медицинской школы (психолого-педагогический аспект) / М. С. Дианкина. - М., 2002. - 256 с.

3. Зинкевич Е. Р. Методическая поддержка преподавателей в оценке качества образования студентов медицинских вузов / Е. Р. Зинкевич // Вестн. Южно-Уральского гос. ун-та. Серия : Образование. Педагогические науки. - 2013. - Т. 5, № 1. - С. 116-119.

4. Квалификационные требования к преподавателям высшей медицинской школы / Под ред. Е. В. Лопановой. - Омск : Полиграфический центр «КАН», 2012. - 64 с.

5. Управление качеством учебного процесса и педагогической деятельностью через анкетирование обучающихся [Электронный ресурс] / Т. А. Литвинова [и др.] // Медицина и образование в Сибири : сетевое научное издание. - 2008. - № 2. - Режим доступа : http://www.ngmu.ru/cozo/mos/article/text_full.php?id=237

6. Мурзинова И. А. Анкетирование студентов как один из методов оптимизации учебно-воспитательной работы в организации учебного процесса / И. А. Мурзинова // Вестн. ВолГУ. Серия 6. - 2010. - Вып. 12. - С. 105-107.

7. Образовательный стандарт послевузовской профессиональной подготовки специалистов. Специальность № 040126 «Хирургия». - М., 2002.

8. Педагогика и психология высшей школы : учебное пособие / Ред. М. В. Буланова-Топоркова. - Ростов н/Д : Феникс, 2002. - 544 с.

9. Программа психолого-педагогической подготовки преподавателей медицинских вузов к профессиональной деятельности / Под ред. Е. В. Лопановой. - Омск : Полиграфический центр КАН, 2012. - 120 с.

10. Типовой учебный план и образовательно-профессиональная программа подготовки в клинической ординатуре по специальности «Хирургия». - М., 1999.

11. Харламов И. Ф. Педагогика / И. Ф. Харламов. - М. : Гардарики, 1999. - 520 с.

12. Хуторской А. В. Современная дидактика / А. В. Хуторской. - СПб. ; М. ; Харьков ; Минск, 2001. - 418 с.


Review

For citations:


Lazarenko V.A., Bondarev G.A., Grigoriev N.N., Monovtsov I.A., Bobrovskaya E.A., Yakovleva M.V., Kononenko K.V. IMPROVEMENT OF QUALITY OF EDUCATIONAL PROCESS IN POSTDEGREE EDUCATION ON THE EXAMPLE OF SURGERY. Journal of Siberian Medical Sciences. 2015;(1):4.

Views: 188


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2542-1174 (Print)