Preview

Journal of Siberian Medical Sciences

Advanced search

FEATURES OF ADAPTATION OF CHILDREN ENTERING PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS, THEIR LIFEQUALITY AND DYNAMICS OF PHYSICAL DEVELOPMENT IN THE CONDITIONS OF REALIZATION OF VARIOUS FORMS OF HEALTH SAVING TECHNOLOGIES

Abstract

The objective of research was comparative assessment of efficiency of usage of various forms of health saving technologies among the children going to preschool educational institutions on the basis of research of adaptation indicators to conditions of presenting in establishment, dynamics of physical development and life quality. Including of active forms of health promotion among children going into preschool educational institutions that are additional to standard health-saving technologies (pool, infrared sauna, speleotherapy, ultra-violet radiation and physiotherapy exercises) allowed to increase life quality, to reduce disadaptation level when entering in establishment, to improve dynamics of indicators of physical development. Usage of active forms of improvement had more expressed effect at their carrying out in the territory of preschool educational institution, than in the conditions of department of recovery treatment at pediatric out-patient department due to larger coverage of children and higher compliance.

About the Authors

C. A. Bukharina
SBEI HPE «Surgut State University of KMAD-Yugra»
Russian Federation


V. V. Meshcheryakov
SBEI HPE «Surgut State University of KMAD-Yugra»
Russian Federation


References

1. Баранов А. А. Оценка состояния здоровья детей. Новые подходы к профилактической и оздоровительной работе в образовательных учреждениях : руководство для врачей / А. А. Баранов, В. Р. Кучма, Л. М. Сухарева. - М. : ГЭОТАР-Медиа, 2008. - 437 с.

2. Баранов А. А. Физическое развитие детей и подростков на рубеже тысячелетий / А. А. Баранов, В. Р. Кучма, Н. А. Скоблина. - М. : НЦЗД РАМН, 2008. - 216 с.

3. Герасимов А. Н. Медицинская статистика : учебное пособие / А. Н. Герасимов. - М. : ООО «Медицинское информационное агентство», 2007. - 480 с.

4. Новик А. А. Руководство по исследованию качества жизни в медицине / А. А. Новик, Т. И. Ионова ; под ред. акад. РАМН Ю. Л. Шевченко. - 2-е изд. - М. : ЗАО «ОЛМА Медиа Групп», 2007. - 320 с.

5. Уланова С. А. Особенности организации здоровьесбережения в образовательных учреждениях северных регионов России : гигиенические проблемы и пути решения. Опыт Республики Коми / С. А. Уланова, Э. В. Качмарик, В. Р. Кучма. - Сыктывкар : Институт развития образования и переподготовки кадров, 2010. - 212 с.

6. Рагозина К. А. Сравнительная эффективность различных организационных форм оздоровления детей в условиях дошкольных образовательных учреждений [Электронный ресурс] / К. А. Рагозина // Медицина и образование в Сибири : сетевое научное издание. - 2012. - № 6. - Режим доступа : (http://www.ngmu.ru/cozo/mos/article/text_full.php?id=874). - Дата обращения : 01.08.2015.


Review

For citations:


Bukharina C.A., Meshcheryakov V.V. FEATURES OF ADAPTATION OF CHILDREN ENTERING PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS, THEIR LIFEQUALITY AND DYNAMICS OF PHYSICAL DEVELOPMENT IN THE CONDITIONS OF REALIZATION OF VARIOUS FORMS OF HEALTH SAVING TECHNOLOGIES. Journal of Siberian Medical Sciences. 2015;(4):29.

Views: 139


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2542-1174 (Print)