Preview

Journal of Siberian Medical Sciences

Advanced search

RESEARCH OF COMPETITIVENESS FACTORS OF PHARMACEUTICAL ORGANIZATIONS REALIZED DIFFERENT PORTFOLIOS OF BUSINESS UNITS

Abstract

Distinctions between the pharmaceutical organizations, realized different portfolios of business units are revealed in the work on the basis of questioning of experts. The time spent on the pharmaceutical market, quantity of assortment positions, structure of the realized goods and services, factors of competitiveness, strategy of development, action for competitiveness increase were studied. On the basis of the obtained data recommendations for two groups of the pharmaceutical organizations - issueing medicines on a free or preferential basis and the ones that are not issueimg are created.

About the Authors

E. E. Chupandina
FSBEI HPE «Voronezh state university»
Russian Federation


O. A. Erigova
FSBEI HPE «Voronezh state university»
Russian Federation


References

1. Афанасьев А. А. Влияние качества обслуживания на выручку аптек в условиях конкуренции [Электронный ресурс] / А. А. Афанасьев // Маркетинг в России и за рубежом. - 2005. - № 3. - Режим доступа : (http://www.mavriz.ru/articles/2005/3/4401.html). - Дата обращения : 28.06.2015.

2. Василенко И. Л. Изучение конкурентоспособности аптеки [Электронный ресурс] / И. Л. Василенко // Экономический вестник фармации. - 2004. - № 8. - Режим доступа : (http://www.alppp.ru/law/informacija-i-informatizacija/44/statja-metod-nablyudenija-kak-sposob-vyjavlenija-problem-v-obsluzhivanii-posetitelej-apte.html). - Дата обращения : 25.06.2015

3. Грикова Е. И. Маркетинговые коммуникации как фактор, повышающий конкурентоспособность аптечной организации / Е. И. Грикова, М. М. Курашов // Ремедиум. - 2011. - № 11. - С. 49-52.

4. Гурина Д. О. Факторы повышения конкурентоспособности современных фармацевтических организаций [Электронный ресурс] / Д. О. Гурина, О. А. Сазыкина // Современные научные исследования и инновации. - 2015. - № 2. - Режим доступа : (http://web.snauka.ru/issues/2015/02/47024). - Дата обращения : 28.06.2015.

5. Джупарова И. А. Конкурентная стратегия аптечной организации [Электронный ресурс] / И. А. Джупарова, И. А. Голубева // Медицина и образование в Сибири : сетевое научное издание. - 2011. - № 5. - Режим доступа : (http://www.ngmu.ru/cozo/mos/article/pdf.php?id=523). - Дата обращения : 25.06.2015.

6. Джупарова И. А. Применение технологий бенчмаркинга для повышения конкурентоспособности аптечных организаций / И. А. Джупарова, С. Н. Сбоева, Ю. В. Белова // Вестн. НГУ. Сер. Социально-экономические науки. - 2010. - № 2. - С. 93-109.

7. Мазилкина Е. И. Управление конкурентоспособностью / Е. И. Мазилкина, Т. Г. Паничкина. - М. : Омега-Л, 2007. - 325 с.

8. Синицына М. Е. Повышение конкурентоспособности организаций методом внедрения мерчандайзинговых технологий / М. Е. Синицына // Инвестрегион. - 2012. - № 1. - С. 46-53.

9. Фатхутдинов Р. А. Управление конкурентоспособностью организации / Р. А. Фатхутдинов. - М. : Эксмо, 2004. - 544 с.

10. Чайникова Л. Н. Конкурентоспособность предприятия / Л. Н. Чайникова, В. Н. Чайников. - Тамбов : Изд-во Тамб. гос. техн. ун-та, 2007. - 192 с.

11. Юшко Н. Н. Оценка потребительских предпочтений как основного элемента конкурентоспособности аптеки [Электронный ресурс] / Н. Н. Юшко // Региональная экономика : теория и практика. - 2007. - № 15 (54). - Режим доступа : (http://www.fin-izdat.ru/journal/region/detail.php?ID=8319). - Дата обращения : 28.06.2015.


Review

For citations:


Chupandina E.E., Erigova O.A. RESEARCH OF COMPETITIVENESS FACTORS OF PHARMACEUTICAL ORGANIZATIONS REALIZED DIFFERENT PORTFOLIOS OF BUSINESS UNITS. Journal of Siberian Medical Sciences. 2015;(5):18.

Views: 688


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2542-1174 (Print)